Tuesday, October 1, 2013

TOPIK 14- PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH

PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH

INSTRUMEN PENILAIAN PBS

Antara aktiviti atau instrumen pentaksiran berasaskan sekolah adalah seperti berikut:
1. Ujian bulanan
2. Peperiksaan pertengahan dan akhir tahun
3. Peperiksaan percubaan
4. Kuiz dalam kelas
5. Kerja rumah
6. Projek
7. Soal selidik
8. Amali
9. Pemerhatian, dan sebagainya.

Proses pengajaran, pembelajaran dan pentaksiran berlaku secara timbal balas dan sepadu. Sambil mengajar, guru membuat pentaksiran secara tidak formal kerana guru tahu menilai sama ada murid telah menguasai apa yang diajar atau belum.



STANDARD
DESKRIPSI
EVIDEN / INSTRUMEN
BAND 1
Membaca  asas bacaan- huruf vokal, suku kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul.
Murid boleh membaca kuat huruf vokal,  suku kata terbuka dan suka kata tertutup dengan ;
Sebutan – jelas
Bacaan – lancar
Menjawab soalan menggunakan diksi  yang betul.
Sebutan jelas, membunyikan suku kata  dengan betul dan konsisten.
Membaca dengan bimbingan.

Membaca huruf vokal
Suku kata terbuka dana tertutup
(kad suku kata)
Band 2
Membaca perkataan dan memahami, frasa dan ayat tungga ldaripada pelbagai sumber dengan dengan betul.
Murid boleh membaca kuat perkataan frasa, dan ayat tunggal  dengan ;
Sebutan – jelas
Intonasi - betul
Betul –Menjawab soalan menggunakan diksi  yang betul. lancar dan mengikut tanda baca
Konsisten - Sebutan dan membunyikan perkataan, frasa dan ayat   tunggal dengan betul, jelas  serta memahaminya.
Membaca dengan bimbingan.

Membaca perkataan, frasa dan ayat tunggal.
BAND 3
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
Murid boleh membaca dan memahami  ayat tunggal  dan ayat majmuk dengan ;
Sebutan – jelas
Intonasi - betul
Betul –Menjawab soalan mengunakan diksi  yang betul. lancar dan mengikut tanda baca
Konsisten - Sebutan ayat  tunggal dan ayat majmuk dengan betul, jelas  serta memahaminya.
Membaca sendiri  tanpa bimbingan.

Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk








BAND 4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul
Murid boleh membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan dengan ;
Betul –Membaca kuat petikan dengan sebutan yang betul dan jelas
Intonasi – betul dan tepat dari segi tanda baca
Konsisten -Membaca dengan sebutan betul, jelas  serta memahaminya.
Membaca sendiri  tanpa bimbingan.

Membaca daripada pelbagai bahan
BAND 5
Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
Murid boleh membaca dan menaakul bahan bacaan dari pelbagai sumber dengan;
Sebutan – Membaca dengan sebutan yang jelas.
Intonasi – betul dan tepat berdasarkan tanda baca.
Betul –Menjawab soalan menggunakan diksi  yang betul, lancar dan mengikut tanda baca
Konsisten - Sentiasa membaca dan memahami kandungan teks
Membaca dan memahami teks dengan sendiri  tanpa bimbingan.

Membaca  teks daripada pelbagai sumber.
BAND 6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
Murid boleh membaca , memahami dan menerangkan isi kandungan teks daripada pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata, menambah pengetahuan, dan boleh ;
Membaca dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas serta konsisten dan tanpa bimbingan

Bahan bacaan sastera dan bukan sastera.

WAJARAN
Keseimbangan pentaksiran sekolah dalam transformasi pentaskiran dinyatakan dalam jadual di bawah bagi prasekolah, sekolah rendah dan sekolah menengah.

TAHAP
PAJSK
PS
PP
Prasekolah
20%
80%
-
Tahun 1 – Tahun 3
30%
70%
-
Tahun 4 – Tahun 6
20%
50%
30%
Tahun 7 - Tahun 9
20%
30%
50%
Tahun 10 – Tahun 12
10%
10%
10%


Pentaksiran Sekolah (PS)

§   Pentaksiran Pusat (PP)
§   Pentaksiran Aktiviti Jasmani dan Kokurikulum (PAJK)
§   Pentaksiran Psikometrik dilapor secara berasingan

PELAKSANAAN

1.     Sekolah bertanggungjawab ke atas keselamatan evidens calon termasuk evidens  produk calon yang berpindah

2.    Sekolah bertanggungjawab ke atas keselamatan skor calon termasuk penghantaran  skor ke LPM

3.     Semua calon yang mendaftar mata pelajaran yang ada komponen PBS wajibmelaksanakan PBS termasuk calon yang mengulang

4.     Murid yang tidak melaksanakan PBS akan dianggap tidak hadir.  Sekolah boleh memohon pengecualian kepada Pengarah Pelajaran Negeri dengan mengemukakan dokumen sokongan

5.    Calon yang berpindah pusat perlu memilih sekolah yang menawarkan matapelajaran yang diambil.  Sekolah asal calon bertanggungjawab menghantar semua bahan dan dokumen pentaksiran ke sekolah baru

6.    Calon wajib melaksanakan PBS berdasarkan syarat-syarat yang telah ditetapkan bagi mata pelajaran tersebut

No comments:

Post a Comment