1. Ujian Formatif
Ujian formatif ialah ujian yang dijalankan secara
berterusan, iaitu semasa pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan.
Tujuannya ialah untuk mengenal pasti kelemahan yang wujud semasa pengajaran
dan pembelajaran. Dapatan daripada ujian formatif ini akan memberi maklum
balas kepada guru dan dengan itu guru dapat membaiki dari segi
pengajarannya dan memberi tumpuan yang lebih pada tajuk-tajuk yang menimbul
kesulitan kepada pelajar. Oleh itu ujian formatif adalah penting untuk
menentukan sesuatu kursus atau program itu berkesan dan menepati matlamat
yang ditentukan. Contoh ujian formatif ialah ujian yang guru beri di bilik
darjah seperti ujian ringkas, kuiz, kerja rumah untuk mengetahui tahap
kebolehan pelajar.
Keberkesanan Menjalankan Ujian Formatif
1. Menentukan Tajuk Pengajaran
2. Menentukan Aspek dan Tahap Penguasaan
3. Menghubungkan Elemen dengan Tajuk
4. Membina Soalan Ujian
5. Mencadangkan Tindakan Susulan
Kata Tugas
2. Ujian Sumatif
Ujian sumatif ialah ujian yang dijalankan di akhir
sesuatu kursus atau program. Ia bertujuan untuk memperoleh
maklumat tentang pencapaian pelajar pada kursus itu, atau untuk
mengetahui setakat mana keberkesanan program yang telah dijalankan itu. Ujian
sumatif juga diguna untuk tujuan persijilan. Contoh ujian sumatif ialah ujian
pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.
|
3. Ujian Kefasihan
Untuk kefasihan digunakan untuk menentukan tahap
mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa. Digunakan untuk menempatkan seseorang
dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.
Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kmpulan
pembelajran yang sesuai dengan pengetahuan dan kebolehan mereka.
Untuk menentukan setakat mana seseorang itu mengetahui
dan menguasai sesuatu bahasa secara keseluruhan
Ujian kefasihan dinilai dari segi:
Pengucapan dan penyebutan dengan betul dan
terang
Kadar kelajuan bacaan sesuai dengan bahan
yang dibaca.
Intonasi dan nada yang betul
Pemilihan ungkapan yang betul
Mimic muka yang jelas sesuai untuk
membayangkan sesuatu maksud dengan jelas
Pososo tubuh yang betul
Kedudukan buku yang betul
Perferakkan mata (mata pembaca yang lamah
akan berhenti untuk menyerap perkataan)
Pembaca yang fasih boleh mengenalpasti
struktur ayat dan mampu memecahkan ayat2 yang panjang menjadi bahagian2 kecil.
Perbuatan menunjuk ketika membaca boleh
mengganggu kefasihan membaca.
Ujian kefasihan pentng untuk mengukur kebolehan berbahasa
seseorang. Kefasihan seseorang berbahasa bergantung kepada latar belakang
penguasaan bahasa.
Kefasihan mempengaruhi kemahiran berkomunikasi secara
berkesan dan menjadi criteria bagi pengelompokan dari segi kebolehan
penguasaannya.
4. Ujian Bakat
Ujian jenis ini adalah khusus untuk menelah prestasi
seseorang pelajar dalam pelajaran atau kemahiran bahasa asing yang akan dipelajarinya.
Mengesan bakat seseorang dalam menguasai bahasa asing
sama ada secara khusus atau keseluruhan.
Selalunya melibatkan data2 bahasa ayng ‘artifical’
mengandungi pelbagai unsure bahasa seperti fonetik, tatbahasa, perbendaharaan
kata dan sebagainya.
Terbahagi kepada 2 kumpulan:
i. Berasaskan
kajian besar-besaran mirip kepada bidang mekanikal.contohnyaSeashore Measures
of Musical Talents digunakan sehingga sekarang untuk menentukan bakat yang
ada pada seseorang.
ii. Berasaskan
kepada tujuan sesuatu ujian itu dibentuk dan digunakan bagi memenuhi sesuatu
kepaerluan (lebih sesuai dalam bidang bahasa).
Kesimpulannya, ujian bakat merupakan satu ujian yang
khusus untuk menelaah prestasi seseorang pelajar dalam pelajaran atau kemahiran
bahasa asing yang akan dipelajarinya.
kemahiran berbahasa yang diuji dalam ujian bakat, iaitu
kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, menjadi perkara utama dalam
pendidikan bahasa.
5. Ujian Kemajuan
Setiap ujian kemajuan yang digunakan did lm kelas adalah
khusus bagi sesuatu darjah dan hanya sesuai dinilai oleh guru kelas sahaja.
Berasaskan objektif pengajaran. Pembelajaran yang telah
diikuti oleh pelajar.
Bertujuan mengukur dan menilai setakat mana pelajar2
telah menguasai bahan atau perkara2 yang diajar tentang satu2 tajuk tertentu.
Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya
dinilai oleh guru kelas.
Untuk kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai
setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar
tentang 1 tajuk tertentu.
Hasil daripada kemajuan membolehkan guru mengetahui
denganlebih jelas tentang kemajuan setiao orang pelajar dan juga kemajuan
darjahnya secara keseluruhan.
6. Ujian Pencapaian
- Ujian pencapaian yang juga disebut sebagai ujian sumatif
adalah jenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk
menilai hasil pengajaran. Ia diberikan untuk menilai kemajuan murid dalam
pelajarannya dan juga untuk mengukur pencapaian murid secara menyeluruh.
- Ujian pencapaian ertujuan untuk menentukan setakat
manakah pelajar telah emnguasai kemahiran, bahan atau isi pelajaran yang telah
diajar kepada mereka.
- Soalan-soalan yang dikemukakan mestilah berkaitan dengan
isi pelajaran yang telah diajar sahaja.
- Boleh dijadikan pada akhir kursus ataupun setelah
tamatnya sesuatu unit pembelajaran atau mengikut penggal atau semester
pesekolahan.
-Berbeza daripada ujian kemajuan.bersifat menyeluruh dan
pencapaian lebih rasmi.
Contohnya UPSR, PMR, dan SPM
No comments:
Post a Comment