5. PENILAIAN MELALUI KERTAS KERJA
- Seperti yang dibincangkan tentang kertas cadangan, kertas
kerja juga tidak dapat diberi definisi atau takrifan yang tepat. Pada umumnya
kertas kerja ditulis dengan tujuan untuk mengutarakan penghujahan tentang
alasan dan bukti yang boleh diberikan untuk mendapatkan sesuatu seperti
kelulusan untuk satu peruntukan kewangan (funding) atau kelulusan menjalankan
sesuatu projek dan sebagainya.
- Dalam bidang akademia penulisan 'kertas kerja' (academic
working paper) pada asasnya tertumpu kepada penghujahan balas kepada sesuatu
penemuan atau keputusan daripada sesuatu penyelidikan. Penghujahan sebegini
selalunya ialah reaksi atau pendapat seseorang yang berpegetahuan dalam bidang
tertentu dan menyatakan penerimaan atau penolakan, persetujuan atau bangkangan
terhadap penemuan atau hasil penyelidikan orang lain.
Organisasi kertas kerja dengan kertas cadangan hampir
serupa. Sungguhpun begitu ada beberapa perkara yang ditambah di dalam kertas
kerja. Format kertas kerja untuk mendapatkan kelulusan ditulis berdasarkan
tajuk-tajuk berikut:
a) Pengenalan dan Latar Belakang (sedikit tentang sejarah diberikan, isu dan masalah juga dikemukakan di dalam bahagian ini)
a) Pengenalan dan Latar Belakang (sedikit tentang sejarah diberikan, isu dan masalah juga dikemukakan di dalam bahagian ini)
b) Tinjauan Bacaan (amat digalakkan dimasukkan untuk membuktikan perkara itu boleh/patut dilaksanakan/ diberi melalui contoh/data yang diperolehi daripada pembacaan)
c) Penerangan yang terperinci (dihuraikan) tentang tujuan kertas kerja seperti memulakan perniagaan, projek, atau program latihan untuk mempengaruhi dan meyakinkan ketua jabatan/jawatankuasa penilai memberi kelulusan
d) Implikasi Kewangan – berapa banyak yang diperlukan dan bagaimana peruntukan itu hendak dibelanjakan, harus tunjukkan keadaan kos efektifnya
e) Proses Pelaksanaan (biasanya dalam bentuk kronologi, tunjukkan skedul/jadual pelaksanaan)
f) Implikasi Pelaksanaan (terhadap kumpulan yang disasarkan dan kewangan agensi itu)
g) Keputusan dan Perbincangan (sumbangan kepada jabatan, negeri, dan negara, kemukakan hanya yang positif, jangan beri yang negatif)
h) Penutup (Penegasan semula tentang tujuan kertas kerja ini iaitu kebaikannya)
i) Bibliografi/Rujukan
j) Lampiran/Apendiks (Appendix)
6. PENILAIAN MELALUI
PROJEK
- Projek ialah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam
satu tempoh masa yang
tertentu.
- Ia biasanya melibatkan kutipan serta
analisis data persediaan satu laporan yang
betul. Dalam konteks kurikulum sekolah, projek
bermaksud secara amali.
- Tugasan ini boleh dijalankan secara
individu atau secara berkumpulan dan
dilaksanakan
dalam satu jangka masa yang munasabah.
- Penilaiannya dijalankan pada setiap tahap proses sehinggalah
kepada tahap hasil
disediakan.
TUJUAN PENILAIAN PROJEK
·
Menggalakkan pelajar bekerjasama dan memikul tanggungjawab.
·
Memberi kebebasan pelajar untuk menunjukkan kreativiti
dan inovasi.
·
Memberi peluang pelajar menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar
bilik darjah.
CIRI-CIRI PENILAIAN PROJEK
·
Projek mempunyai pelbagai reka bentuk ( lisan, visual, kinestetik ).
·
Memerlukan jangka masa yang panjang .
·
Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar.
·
Murid boleh membina penyelesaian alternatif.
·
Pelajar perlu melibatkan diri secara aktif sama ada ketika menyediakan
projek atau
dalam kumpulan.
·
Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.
LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJALANKAN PROJEK
·
Langkah 1 : Penentuan tajuk dan skop Projek.
·
Langkah 2 : Penilaian awal projek.
·
Langkah 3 : Pelaksanaan strategi.
·
Langkah 4 : Pemprosesan Maklumat.
·
Langkah 5 : Penilaian hasil projek.
No comments:
Post a Comment